سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ
شهریور 91 - نون و نمک
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نون و نمک
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 91/6/12 توسط مصطفی نادری

 

سهر

مراد از «سَهر»، شب‌‌زنده داری و سحرخیزی است. مسلمان واقعی، باید اهمیّت زیادی برای نماز شب قائل باشد. یکی از علمای بزرگ نقل می‌کردند که وقتی خدمت حضرت ولی عصر«ارواحنافداه» رسیدم، حضرت فرمودند: ننگ است برای شیعیان ما که نماز شب نخوانند.

در روایات ائمّه معصومین«سلام‌الله‌علیهم» تأکید فراوانی بر شب‌زنده‌داری و نماز شب شده است. اوّلین دستور از دستورات ابتدای سوره مبارکه مزمّل، خطاب به پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» برای موفّقیّت در امر رسالت، شب بیداری و نماز شب است.‍[3] پس از نزول آیات ابتدایی سوره مبارکه علق و ایمان آوردن حضرت علی«سلام‌الله‌علیه» و حضرت خدیجه«سلام‌الله‌علیها»، ابهّت وحی پیامبر را گرفت و خستگی شدیدی در بدن خود احساس کردند، لذا کمی دراز کشیدند، آنگاه جبرئیل امین فرود آمد و این آیات را نازل کرد:

«یا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ ، قُمِ اللَّیْلَ إِلاَّ قَلیلاً»[4]

ای کسی که عبای نبوّت به دوشت آمده، برخیز و شب بیدار باش. اگر می‌خواهی بار سنگین رسالت را به سرمنزل مقصود برسانی، باید این دستورات را رعایت کنی که اوّلین آنها، شب بیداری و سحرخیزی است.

«إِنَّا سَنُلْقی‏ عَلَیْکَ قَوْلاً ثَقیلاً»[5]

بار رسالت و وحی الهی، بسیار ثقیل و سنگین است و بری تحمّل آن، نیاز به شب بیداری و نماز شب است.

بنابر این، اگر انسان بخواهد رشد و تعالی مادی و معنوی پیدا کند، حتماً باید به نماز شب مقیّد شود. در برخی از روایات به صورت کنایه آمده است که وقتی انسان خواب بماند، شیطان او را مسخره می‌کند که نماز شب را از دست داده و توانسته شب زنده‌داری و نماز اوّل وقت را از وی بگیرد.[6]

همان‌گونه که در مباحث پیشین نیز مطرح شد، اصل نماز در دستورات دینی، فوق العاده مهم است. انجام مستحبّات نماز مانند مقدّمات و مؤخّرات، برگزاری آن به جماعت، اوّل وقت بودن و ... نیز از اهمیّت والایی برخوردار است و در کنار آنها، نمازهای مستحب بالاخص نماز شب، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. زندگی منهای نماز، معنایی ندارد. لذا از همگان، مخصوصاً جوان‌ها تقاضا دارم که اگر می‌خواهید عاقبت به خیر شوید، اگر می‌خواهید یک زندگی با نشاط و منهای غم و غصّه و نگرانی و اضطراب خاطر، منهای سردرگمی و مشکلات داشته باشید و اگر می‌خواهید در وادی ضلالت و گمراهی سقوط نکنید، برای نماز و نماز در دل شب، اهمیّت ویژ‌ه‌ای قائل باشید.  

عزلت

معمولاً «عزلت» این‌گونه معنا می‌شود که انسان با کسی رابطه و تماس نداشته باشد. این معنا در اخلاق اسلامی مورد نظر نیست. در واقع اسلام قطع رابطه با دیگران و گوشه‌نشینی را تأیید نمی‌‌کند. امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» می‌فرمایند:

«الْمُؤْمِنُ مَأْلُوفٌ‏ وَ لَا خَیْرَ فِیمَنْ لَا یَأْلَفُ وَ لَا یُؤْلَف»[7]

مؤمن الفت مى‏گیرد. کسى که نه الفت بگیرد و نه الفت بپذیرد، از خیر به‏دور است.

 مؤمن کسی است که با دیگران رابطه برقرار می‌کند و به آنان محبّت می‌ورزد و با آنان انس می‌گیرد. لذا عزلت به معنای گوشه نشینی و قطع رابطه‌ و رفت و آمد، مورد نظر تعالیم دینی نیست. آنکه مقصود تعالیم روحبخش قرآن و عترت«سلام‌الله‌علیهم» است، دوری و کناره‌گیری از مجالس بیهوده و بى‏نتیجه، که از خیر دنیا و آخرت بى‏بهره‌اند، و همچنین کناره‌گیری از انسان‌هایی که رفت و آمد با آنها، باعث شر و موجب فساد است، می‌باشد.

تعالیم والای اسلامی، همه رفت و آمدها، مجالس گوناگون، نشست و برخواست‌‌ها و ... را به صورت هدفمند و مفید مطالبه می‌کند. شرکت در جلسات بیهوده، خیابان‌گردی‌های بی‌مورد، مؤانست با انسان‌های شیطان صفت، گردش برای وقت گذرانی در بازار، خیابان و امثال آن، از مواردی است که انسان باید از آنها به شدّت برحذر باشد و دوری گزیند.

نقل می‌کنند عالمی مشغول مطالعه کتاب شیخ انصاری بود. فرد شیطان‌صفتی نزد او آمد و قصد داشت او را منحرف کند، لذا به او گفت: ظاهراً تنها نشسته‌اید؟ پاسخ داد: تا وقتی تو نیامده بودی، تنها نبودم و با شیخ انصاری هم‌ سخن بودم، اما حال که تو آمدی، تنها شدم و ایشان را از دست دادم.

 

ذکر مداوم

پنجمین امر مستحب، «ذکر مداوم» است. قرآن کریم، به صورت جدّی، دائم الذّکر بودن را از مسلمانان خواسته است:

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثیراً ، وَ سَبِّحُوهُ بُکْرَةً وَ أَصیلاً»[8]

شیعیان و مؤمنین، باید رابطه خود با خداوند را به وسیله ذکر مداوم، مستحکم کنند و در خلوت و جلوت به یاد پروردگار متعال باشند. چنانکه در جلسات گذشته ذکر شد، حتّی در موقع خواب و در دل شب نیز باید ذکر بگوید. بسیار مناسب است که مؤمنین هرکدام به تناسب ذوق و حاجات و حالات خود، ذکری را انتخاب کنند و بر آن مداومت ورزند. ذکر شریف «لا إِلهَ إِلاَّ الله»، صلوات، ذکر یونسیّه و ... همگی بسیار خوب و عالی است و هرکدام انتخاب شوند، اثرات فراوانی برای ذاکر دارند.

معمولاً علمای علم اخلاق، به همگان مخصوصاً جوان‌ها،‌ ذکر یونسیّه را توصیه می‌کنند: «لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ»[9]

التزام به بیان این اذکار، اوّلین مرحله از ذکر است که به آن «ذکر لفظی» می‌گویند. مهم‌تر از ذکر لفظی، «ذکر قلبی» است. ذکر قلبی به این معناست که وقتی زبان ذکری را می‌گوید، دل نیز همراه زبان بوده و به آن ذکر، معتقد و معترف باشد. مثلاً وقتی انسان با زبان ذکر شریف «لا إِلهَ إِلاَّ الله» را می‌گوید، دل او نیز به یگانگی خداوند متعال و نفی همه ‌بت‌ها اعتراف کند و واقعاً در دل «لا إِلهَ إِلاَّ الله» بگوید. مرحله مهم‌تر از این دو، «ذکر عملی» است. یعنی انسان در زندگی خود، به آن اذکار عمل کند. عبودیّت، اجتناب از گناهان و اهمیّت دادن به واجبات و اخلاص در عمل، از مصادیق ذکر عملی هستند. اگر همه کارهای انسان برای خدا و به یاد خدا باشد، ذکر عملی پیدا کرده است. البته باید توجّه داشت که ذکر لفظی، هیچ‌گاه نباید ترک شود و نیل به ذکر عملی و قلبی، در کنار ذکر لفظی و توأم با ذکر زبانی است.

امام صادق«سلام‌الله‌علیه» فرمودند:

«مِنْ أَشَدِّ مَا فَرَضَ اللَّهُ عَلَى خَلْقِهِ ذِکْرُ اللَّهِ کَثِیراً ثُمَّ قَالَ لَا أَعْنِی سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ وَ إِنْ کَانَ مِنْهُ وَ لَکِنْ ذِکْرَ اللَّهِ عِنْدَ مَا أَحَلَّ وَ حَرَّمَ فَإِنْ کَانَ طَاعَةً عَمِلَ بِهَا وَ إِنْ کَانَ مَعْصِیَةً تَرَکَهَا»[  10  ]

سخت‏تر چیزى که خداوند بر خلقش واجب ساخته، ذکر بسیار خداست، مقصودم فقط گفتن‏ «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ» نیست، اگر چه این هم از جمله ذکر است، بلکه مقصود ذکر عملی و یاد آوردن خداست در آنچه حلال و حرام فرموده که اگر طاعت خداست عمل کند و اگر معصیت است، ترک نماید.

خوشا به حال کسانی که به صورت توأمان، ذکر لفظی، ذکر قلبی و ذکر عملی دارند. ذکر مداوم از موجبات کمال انسان است و مانعی برای سقوط و انحراف او محسوب می‌شود. با التزام به ذکر لفظی، قلبی و عملی، انسان به مقام عبودیّت می‌رسد و مورد عنایت خداوند متعال قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است که برای درک مراحل بالاتر از ذکر لفظی یعنی ذکر قلبی و ذکر عملی، باید از ذکر لفظی شروع کرد تا به مرور بر اثر مداومت، ذکر در دل رسوخ کند و بالاخره در عمل به منصه ظهور درآید.

 

پی‌نوشت‌‌ها

  ==============

1. الکافی، ج ‏2، صص 252-353

2  . مجموعة ورّام( تنبیه الخواطر)، ج 1، ص 100

3.‌ ر.ک: سیر و سلوک؛ مقدّمه، صص 28-19 

4. مزمّل / 2-1        

5  . مزمّل / 5

6  . مجموعة ورّام( تنبیه الخواطر)، ج 2، ص 236؛ بحارالانوار، ج 60، ص 263

  7  . الکافى، ج 2، ص 102

  8  . احزاب / 42-41

9  . انبیاء / 87

  10  . الکافی، ج 2، ص 80




نوشته شده در تاریخ یکشنبه 91/6/12 توسط مصطفی نادری

 

بسم‌الله الرّحمن الرّحیم

«رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری، وَ یَسِّرْ لی‏ أَمْری، وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانی‏، یَفْقَهُوا قَوْلی‏»

 

در ادامه بحث پیرامون موانع سقوط، از عمل به مستحبّات، به عنوان یکی دیگر از این موانع، سخن گفته شد. در این جلسه، به شرح برخی از مستحبّات که مانع سقوط و انحراف انسان می‌شوند، خواهیم پرداخت.

 

اهمیّت مستحبّات

در اسلام، عمل به مستحبّات، از اهمیّت والایی برخوردار است و موجب ارزش‌بخشی به سایر اعمال انسان می‌شود. انجام امور مستحب، نظیر نمک غذاست؛ غذای بدون نمک را می‌توان مصرف کرد، امّا فاقد لذّت و خوشمزگی است. اعمال واجب انسان نیز وقتی لذّت‌بخش‌تر و مثمر ثمر می‌شوند که با مستحبّات همراه باشند.

نزد علمای علم اخلاق، روایت معتبر و صحیح السّندی وجود دارد که به «روایت قُرب نوافل» مشهور است. این روایت شریف را مرحوم کلینی در کتاب شریف کافی، نقل می‌کند که حضرت امام باقر«سلام‌الله‌علیه» فرمودند: وقتی پیامبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» را به معراج بردند، گفتگوهایی بین ایشان و خداوند متعال ردّ و بدل شد که در ضمن آن، پروردگار عالم می‌فرماید:

«...وَ إِنَّهُ لَیَتَقَرَّبُ إِلَیَّ بِالنَّافِلَةِ حَتَّى أُحِبَّهُ فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ کُنْتُ إِذاً سَمْعَهُ الَّذِی یَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ الَّذِی یُبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ الَّذِی یَنْطِقُ بِهِ وَ یَدَهُ الَّتِی یَبْطِشُ بِهَا إِنْ دَعَانِی أَجَبْتُهُ وَ إِنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُه‏»[1]

...و به‌درستى که بنده من، به‌وسیله مستحبّات، به‌من تقرّب جوید تا آنجا که من دوستش دارم، و چون دوستش دارم آنگاه گوش او شوم که بدان بشنود، و چشمش شوم که بدان ببیند، و زبانش گردم که بدان بگوید، و دستش شوم که بدان برگیرد، اگر بخواندم اجابتش کنم، و اگر خواهشى از من کند به او بدهم.

خداوند متعال، انجام مستحبّات را از موجبات تقرّب به سوی خود معرّفی می‌کند و می‌فرماید بندگان به واسطه انجام امور مستحب، به او نزدیک می‌شوند و دل آنان، محلّ حکومت الهی می‌گردد. وقتی خداوند متعال بر دل کسی حکومت کند، همه اعضا و جوارح او، خدایی می‌شود و مسلّماً چنین انسانی، مستجاب الدّعوه است.

اساتید اخلاق، مکرّرا بر این روایت، سفارش و تأکید کرده‌اند، زیرا خداوند متعال در آن، نوافل را موجب تقرّب به سوی خود می‌داند و هدف انسان از تزکیه و سیر و سلوک، تقرّب به سوی پروردگار متعال است.

در اینجا بیان دو نکته ضروری است:

اوّل: اهتمام به انجام مستحبّات، به معنای ترک واجبات نیست، بلکه امور مستحب، در کنار انجام واجبات و ترک محرّمات، ارزش پیدا می‌کنند.

دوّم: معنای کلمه نافله در این رویات، منحصر به نمازهای نافله نیست و هر امر مستحب نظیر انس با قرآن، نماز شب، مداومت به ذکر، خدمت به خلق خداو ... را شامل می‌شود.

در ادامه، به بیان پنج امر مستحبّ و مهم، که از موجبات حفظ انسان از سقوط و انحراف هستند، اشاره می‌شود. همه این پنج عمل، که از قرآن و روایات اهل‌بیت«سلام‌الله‌علیهم» گرفته شده، در یک بیت شعر جمع شده است:

          صُمتُ‌ و جوعُ و سَهَر و عُزلت و ذکرِ به دوام           ناتمامان جهان را کند این پنج تمام

 

صُمت

«صُمت» یا سکوت به معنای حفظ زبان از گفتارهای بیهوده است. انسان در همه مراحل زندگی و نسبت به همه اشخاص، باید مواظب زبان خود باشد. به تعبیر سعدی:

            دو چیز طیره عقلست دم فروبستن                  به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی

حفظ زبان از گفتارهای بیهوده، گرچه مستحبّ است، ولی بی‌توجّهی به آن، اثرات وضعی نامطلوبی برای انسان دارد و از موجبات فشار قبر است. روزی پیامبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» در دفن جوانی شرکت کردند و با دستان مبارک خود، آن جوان را در قبر قرار دادند. وقتی مادر او بر سر مزارش آمد، گفت: برای تو گریه نمی‌کنم زیرا با دستان پیامبر در قبر آرمیدی و حتماً از اهل بهشت هستی. پس از رفتن مادر، پیامبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» فرمودند: آری، این جوان بهشتی است، امّا قبر چنان فشاری به او داد که استخوان‌های سینه‌اش در هم شکست! اصحاب گفتند: یا رسول الله او جوان خوبی بود!؟ پیامبر«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» فرمودند: آری! جوان خوبی بود، امّا مالایغنی و حرف‌های بیهوده در زندگی او زیاد بود.

مالایُغنی به معنای کارهایی است که هیچ‌گونه فایده دنیوی یا اخروی ندارد. گرچه شاعر در این شعر فقط از «صمت» و نگهداری زبان نام برده است، ولی مالایغنی فراتر از اینهاست و با القای خصوصیّت، به جز زبان، سایر اعضای بدن، نظیر گوش و چشم و حتّی فکر را نیز شامل می‌شود. فکرهای بیهوده، دیدن تصاویر و صحنه‌های بی‌فایده، شنیدن سخنان بیهوده‌ای که نتیجه ندارد، ولو حرام نیستند و فقط به عنوان سرگرمی است، ولی مالایغنی بوده و موجبات فشار قبرند. لذا باید هرگونه شنیدن، دیدن، سخن گرفتن و حتّی فکر کردن، نتیجه‌ای دنیوی یا اخروی داشته باشد و الاً انسان را دچار اثرات وضعی می‌کند.

نکته قابل توجّه آن است که همه نعمت‌های خداوند متعال، باید در مسیر صحیح خود مورد استفاده قرار گیرند و اگر نعمتی بیهوده مصرف شود، اسراف و تبذیر در آن نعمت و موجب ناشکری است که زشتی آن برای همگان هویداست. بسیاری از مردم، این امر مستحب، ولی بسیار مهم را رعایت نمی‌کنند که لازم است توجّه بیشتری به آن مبذول دارند.

 

جوع

«جوع» از نظر لغت به معنای گرسنگی است. مراد از جوع، این نیست که انسان باید همیشه گرسنه باشد، بلکه انسان باید پرخور و شکم‌پرست نباشد. به تعبیر پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» به اندازه‌ای غذا بخورد که همیشه تمایل به غذا داشته باشد.

پرخوری اثرات دنیوی و اخروی ناگواری برای انسان در پی دارد. انسان پرخور، مستعدّ بیماری‌های گوناگون است. انواع امراض موجود در اجتماعات انسانی، بسیاری از چاقی‌ها، کسالت‌‌ها، تنبلی‌ها، پرخوابی‌ها و... در اثر پرخوری است.

در بسیاری از اوقات، پرخوری انسان را از نماز شب و یا مطالعه باز می‌دارد. و مهم‌تر از همه اینها، آنکه خداوند متعال، پرخوری را مبغوض می‌داند:

«أَبْغَضُکُمْ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی کُلُّ نَئُومٍ وَ أَکُولٍ وَ شَرُوب»[2]

مبغوض‏ترین افراد نزد خداوند کسى است که زیاد مى‏خوابد، زیاد مى‏خورد و زیاد مى‏نوشد. خلاصه آنکه عمل نکردن به این امر مستحب، مفاسد جسمی و روحی و معنوی فراوانی در پی دارد.

 

 




نوشته شده در تاریخ یکشنبه 91/6/12 توسط مصطفی نادری
 
 
براساس آخرین آمار که در سال( 2005 م ) توسط وزارت برنامه و بودجه کویت انتشار یافته جمعیت کویت به 2213403  نفر می رسد.  و طبق آمار مرکز تبلیغی دعوت به اسلام جمعیت غیر مسلمان حدود 500 هزار نفر می باشند که اگر این رقم را از جمعیت کل کویت کسر نمائیم جمعیت مسلمان یک ملیون و هفتصد هزار نفر می باشند.

مسلمانان اکثراً از اهل سنت و مذهب مالکی دارند که حدود 70%جمعیت کویت را تشکیل می دهند و 30% جمعیت حدود 600 هزار نفر مسلمان شیعه می باشند  که از این تعداد حدود 70 هزار نفر ایرانی می باشند.
در کویت بیش از 200 مسجد آباد وجود دارد که 135 مسجد مربوط به اهل سنت و حدود 65 مسجد مربوط به شیعیان است.
طبق بعضی آمار حدود 800 حسینیه ،  تکیه و دیوانیه که عمدتاً مرکز سوگواری و تبلیغ تشیع است در کویت موجود می باشد که 125 حسینیه بزرگ و رسمی و دارای مجوز است و بقیه همان دیوانیه ها یا حسینیه های خانگی می باشد.  سخنرانی ها و مراسم در این حسینیه ها(جز چند مورد  به زبان فارسی) به زبان عربی است
کویتی ها به تالار ملاقات و گفتگو دیوانیه می گویند . اکثر شخصیتهای مذهبی، اجتماعی و سیاسی در منزل خود دیوانیه ای دارند با برنامه مشخص (مثلاً دوشنبه ها از ساعت 18 – 20 )در آن حضور دارند و افراد دیگر برای ملاقات، طرح مسائل و حل اختلافات و امروزه برای لابی های سیاسی با صاحب دیوانیه در آن شرکت می کنند .
دیوانیه ها محل مناسبی برای مهمانی ها، عروسی، اعیاد و عزادار نیز هستند .

شیعیان که از هر امکانی برای ترویج و تعظیم شعائر اسلامی بهره می برند، از دیوانیه هم برای مجالس روضه خوانی، توسل و سخنرانی استفاده کردند و نقطه شروع تشکیل و تاسیس حسینیه در کویت همین دیوانیه ها بودند و در ایام محرم و صفر در این دیوانیه ها مجالس عزاداری امام حسین (ع) را برگزار می کردند.خانواده های معروف کویتی هر کدام حسینیه مخصوصی داشتند و به نام خود نام گذاری می کردند؛ همچون دیوانیه(حسینیه) سید علی موسی ، التقی  ، حاج محمد شفیع آخوند ،  علی اسماعیل جمال و غیره.
بیش تر این دیوانیه ها (حسینیه ها) در مناطق الشرق ،  الصوابر و القبله قرار داشتند ، ولی به مرور زمان به خارج از سور قدیم کویت منتقل و در مناطق المیدان ، الدسمه و الدعیه احداث شدند.
امروزه در جای جای کویت حسینیه ها به فضل و لطف اهل بیت عترت و طهارت(ع) دیده می شوند و در مناطق پر جمعیتی چون المنصوریه ، الدعیه ، الدسمه ، الشرق و الرمیثیه دایر و مجالس عزاداری حسینی در دهه اول ماه محرم درآن ها برگزار می شود.
قدیمی ترین حسینیه های کویت ، الجعفریه و سید عمران هستند. در کتاب "از اینجا کویت آغاز می شود" آمده است:
"حسینیه سید عمران در سال 1818 تأسییس شده است.این حسینیه در آغاز دیوانیه أی در کوی بحرینی ها در منطقه میدان شرق بیش نبوده است.
حسینیه جعفریه نیز در سال 1825 تأسیس و امروزه به نام مادر حسینیه ها معروف شده است.  با تلاش دولت و مردم کویت حسینیه های متعددی در جاهای مختلف این کشور تأسیس شد. دیگر حسینیه رسمی درکویت حسینیه معرفی است که در سال 1905 تأسییس شد ، به دنبال آن حسینیه خزعلیه در سال 1916 و آل یاسین در 1919 و بلوچ ها در منطقه الجابریه و سید محمد الحسینی در سلوى و سید خلف در الرمیثیه ، یکی پس از دیگری تأسیس شدند. حسینیه های مخصوص زنان نیز در مناطق مختلف کویت یکی پس از دیگری ساخته شدند\".  

حسینیه جعفریه (تأسیس 1825)
حسینیه جعفریه اولین حسینیه رسمی در کویت به شمار آمده و لقب مادر حسینیه ها را به خود اختصاص داده است.
این حسینیه که تاریخ کویت را در دل خود جای داده است ،  در سال 1825 در یک خانه کوچک وقفی دایر گردید و 25 سال پیش توسط مرحوم آیت الله حاج میرزا علی حائری   وقف رسمی شد. وی سرپرستی این حسینیه را د ردوران حیات خود بر عهده گرفت و پس از فوت سرپرستی آن به برادرش میرزا حسن حائری  واگذار شد.پس از وی فرزندش مرحوم حاج میرزا عبدالرسول احقاقی این سرپرستی را برعهده گرفت. حسینیه جعفریه تنها حسینیه أی در کویت است که به طور روزانه و در طول ایام سال مجالس حسینی و وعظ دایر می کند.(با تفکر شیخیه)
در گذشته حکام و افراد خاندان حاکم کویت به این حسینیه رفت وآمد داشته و این مکان مرکزی برای تجمع هیئت روئیت هلال ماه مبارک رمضان و هلال عید فطر بود و مردم کویت نیز با این سنت خوی گرفته اند.ضمناً مردم کویت از دیرباز در جوی آکنده از محبت و مودت و وحدت زندگی کرده ، از هرگونه مسائل تفرقه انگیز مذهبی دوری می نمایند. علمای زیادی در این حسینیه به دور از هرگونه حساسیت مذهبی با حکام و مسئولین کویت ملاقات می کردند.

حسینیه سید عمران (سال تأسیس 1839)
این حسینیه توسط مرحوم سید علی احمد موسوی بعد از اینکه از بحرین آمد ودر کویت سکونت گزید تأسیس شد.  این حسینیه در آغاز در منطقه الشرق دایر ودر سال 1963 به بنیدالقار در سال 1985 به منطقه الدسمه منتقل گردید.


حسینیه معرفی (تأسیس 1905)
 حسینیه معرفی اولین حسینیه أی است که از زمان تأسیس تا بحال تغییر مکان نداده است مؤسس این حسینیه مرحوم حاج محمد حسین بن نصرالله بن محمد رفیع معرفی(بهبهانی الاصل) می باشد.  وی این حسینیه را به قصد حوزه علمیه و برگزاری مجالس حسینی وتدریس علوم مختلف اسلامی بدون دریافت هر گونه هزینه تحصیلی تأسیس نمود طلبه این حسینیه با مسائل دینی  ، اخلاقی  ، ادب ،  معارف اسلامی واحکام شرعی آشنا می شوند.

حسینیه آل یاسین (تأسیس1909)
این حسینیه در آغاز امر دیوانیه ای بود که به منزل خاندان حاج یاسین حداد واقع در منطقه صوابر قدیم ملحق بوده ودوشنبه شبها مجالس وعظ برگزار می کرد. ملا حسن موسی اولین خطیب این حسینیه بود. بعد از وی عبدالرزاق البصیر که شاگرد ملا موسی بوده است این وظیفه را بر عهده گرفت.  این حسینیه علیرغم شرایط سخت ، به فعالیت خود ادامه داده ودر نیمه سالهای دهه پنجاه ، مرحوم حاج میرزا علی حائری با گردآوردن فرزندان سه گانه حاج یاسین حداد واخذ اجازه ساختمان کنونی اش رااحداث کرد.  این ساختمان در عید غدیر 1969 توسط میرزا حسن احقاقی حائری افتتاح گردید واز آن تاریخ تا بحال مجالس وعظ بطور روزانه در آن دایر می باشد.

حسینیه الجدیده یا حسینیه خزعلیه (تأسیس 1913)
این حسینیه با کمک حاج ابراهیم علی معرفی ، حاج عبدالکریم معرفی ، حاج علی استاد بهبهانی وحاج عبدالکریم ابل احداث گردید.
شیخ مبارک نیز با تهیه الوارهای اسکلت چوبی سقف حسینیه در احداث این مرکز سهیم شد وشیخ جابر مبارک نیز با خریداری والحاق منزل ملکی شیخه موضی الدعیج الصباح به حسینیه در این امر سهیم شد.
قطعه زمین مجاور حسینیه نیز پس از خریداری به ساختمان حسینیه ملحق شد وشیخ عبدالله السالم الصباح با مبلغ 50 هزار روپیه وشیخ صباح الناصر الصباح با مبلغ 30 هزار روپیه در توسعه این حسینیه سهیم شدند.
شیخ خزعل (حاکم خوزستان) طی پیشنهادی خواستار تأسیس واحداث این حسینیه شد ووجه تسمیه نیز به این دلیل است وی با مبلغ 10هزار روپیه در این امر سهیم شد.  این مکان حسینیه تا به امروز در پشت ساختمان بازار بورس کویت در ساختمان جدید خود دایر است.

حسینیه کاظمین (البکای )( سال تأسیس 1915)
مدرکی دال بر تاریخ  تأسیس این حسینیه وجود ندارد ،   ولی گفته می شود که قطعه زمینی در منطقه الشرق خریداری شده وپس از مدتی متروک ماندن وفوت مالک تبدیل به محلی برای اقامت زائران احسائی عتبات عالیات در عراق شده ودر دوران شیخ مبارک الصباح ، حاج علی الصالح دست به احداث این حسینیه در سالهای 1896-1915 در آن زمین زد. مکان سابق این حسینیه در منطقه الشرق بود ولی بعداً منطقه الشعب یعنی مکان کنونی منتقل شد.  ضمناً ساختمان حسینیه در سال 1916 مورد نو سازی وترمیم قرار گرفت.

حسینیه احمد عاشور(تأسیس 1924)
این حسینیه در آغاز امر در منطقه میدان در نزدیکی حسینیه معرفی تأسیس شد.  مؤسس این حسینیه مرحوم حاج حسن عاشور وتنی چند از مؤمنین خیر خواه با هدف ایجاد مرکزی برای تجمع اهل تشیع وتدریس امور دینی ودنیوی بوده است.  این حسینیه در آغاز مدرسه أی برای خردسالان وبزرگسالان بوده ولی بعدها از منطقه میدان به بنیدالقار منتقل شد.  حاج احمد عاشور بخش بیرونی حسینیه راپس از برخی تغییرات به آن ملحق کرد.

حسینیه اشکنانیها :
این حسینیه یکی از حسینیه های مهم , آبرومند و بسیار زیبا و مدرن شیعیان کویت است.که عمدتاً برنامه ها و سخنرانی های آن به زبان فارسی اجرا می شود و همه ساله به مناسبتهای ماه محرم ، صفر ،رمضان ، شعبان و ایام فاطمیه خطبا و وعاظ فارسی زبان را از ایران دعوت می کنند و یکی از حسینیه های پررونق می باشد.
بانی این حسینیه یکی از تجار محترم اشکنانی مرحوم حاج احمد اشکنانی(اشکنان از توابع لارستان استان فارس می باشد) می باشد و فعلاً مدیریت و تولیت آن بدست این خانواده ایشان و هیئت امنا می باشد.

 
     سایر حسینیه ها
 
1.    حسینیه کربلائیه الدعیه
2.    حسنیه آل رسول الرمیثیه
3.    حسینیه بوحمدالدعیه
4.    حسینیه آل یاسین المنصوریه
5.    حسینیه الامام الحسین(ع) سلوى
6.    حسینیه امام الرضا(ع) القرین
7.    حسینیه الامام المرتضى(ع)الدسمه
8.    حسینیه الامام المهدی(عج)الرمیثیه
9.    حسینیه صیرفی القرین
10.    حسینیه الامام الهادی(ع)القرین
11.    حسینیه امیر المؤمنین(ع) الدسمه
12.    حسینیه الجدیده الشرق
13.    حسینیه شیخ اوحدالمنصوریه
14.    حسینیه زین العابدین الرمیثیه
15.    حسینیه القلاف حولی
16.    حسینیه صباح شبرالدسمه
17.    حسینیه الامام شیرازی بنیدالقار
18.    حسینیه دشتی صباح السالم
19.    حسینیه قبازردالرمیثیه
20.    حسینیه جعفریه الصوابر
21.    حسینیه حیدریه البحرانی شارع عمان
22.    حسینیه فاطمه الزهراء الرمیثیه
23.    حسینیه  الزهراء المنصوریه
24.    حسینیه السجادیه الرمیثیه
25.    حسینیه السماک الدعیه
26.    حسینیه بن نخی شارع عمان
27.    حسینیه علی الاکبرسلوى
28.    حسینیه الهاشمیه شارع عمان
29.    حسینیه الحاج غانم الدعیه
30.    حسینیه المعرفی الشرق
31.    حسینیه بوعلیان الدعیه
32.    حسینیه السیده رقیه الرمیثیه
33.    حسینیه عباس المطوع المنصوریه
34.    حسینیه العباسیه المنصوریه
35.    حسینیه الهاشمیه الصلیبیخات
36.    حسینیه الهزیم المنصوریه
37.    حسینیه جمدار السالمیه
38.    حسینیه علی المویل السالمیه
39.    حسینیه دار الحسین (ع)الضاحیه
40.    حسینیه شعبان الشرق
41.    حسینیه سید الشهداء(ع)الصلیبیخات
42.    حسینیه الامام العسکری(ع)الجابریه
43.    حسینیه قمر بنی هاشم الرمیثیه
44.    حسینیه علی الامیرالعدیلیه
45.    حسینیه ابوذر الغفاری الشعب
46.    حسینیه النصارالشعب
47.    حسینیه حسن القطان الصلیبیخات
48.    حسینیه السبطین الرمیثیه
49.    حسینیه احمد الصائغ الشعب
50.    حسینیه الحجه القرین
51.    حسینیه عباس خورشیدالرمیثیه
52.    حسینیه العلویه الرمیثیه
53.    حسینیه ابوسراج الجابریه
54.    حسینیه الشامیه الشامیه
55.    حسینیه العباسیه الدوحه
56.    حسینیه السید هادی الدسمه
57.    حسینیه بن نعمه الدعیه
58.    حسینیه دار التوحیدالصلیبیخات
59.    حسینیه الامام الکاظم(ع) مبارک الکبیر
60.    حسینیه الاحمدی الاحمدی
61.    حسینیه الحرزالمنصوریه
62.    حسینیه القردان المنصوریه
63.    حسینیه مأتم الشباب البیان
64.    حسینیه الفاطمیه خیطان
65.    حسینیه الموسوی الشرق
66.    حسینیه شمالی الدعیه
67.    حسینیه الصفارالقرین
68.    حسینیه الصیدلی الجابریه
69.    حسینیه محمد الصفارالعدان
70.    حسینیه حاج محمدالرمیثیه
71.    حسینیه بلقیس سلوى
72.    حسینیه القبندی سلوى
73.    حسینیه الامیر کیفان
74.    حسینیه الزهراء صلیبیه
75.    حسینیه القائم(ع) صلیبیه
76.    حسینیه الامام مهدی(عج) جابر العلی
77.    حسینیه ناجی البحرانی صباح السالم
78.    حسینیه الزینبیه الجابریه
79.    حسینیه عاشوربنیدالقار
80.    حسینیه بن نخی الدسمان
81.    حسینیه الاشکنانیه میدان حولی
82.    حسینیه دشتی الصلیبیخات
83.    حسینیه بهبهانی الوطیه
84.    حسینیه الحیدریه البلوشی شارع عمان
85.    حسینیه البتول صباح السالم
86.    حسینیه الزینبیه بنیدالقار
87.    حسینیه العلویه الاحمدی
88.    حسینیه الفواطم الصباحیه
89.    حسینیه المتروک الرمیثیه
90.    حسینیه ام صادق الرمیثیه
91.    حسینیه المهدیه الرمیثیه
92.    حسینیه ام حیدر الدسمه
93.    حسینیه ام فاطمه الدسمه
94.    حسینیه العلویه مرضیه الرمیثیه
95.    حسینیه ام عبدالرسول الرمیثیه
96.    حسینیه ام حسین الدوحه
97.    حسینیه ام البنین الفردوس
98.    حسینیه ام علی نجاه الدسمه
99.    حسینیه خدیجه الکبرىالقرین
100.    حسینیه سکینه بنت الحسین(ع)صباح السالم
101.    حسینیه باب المرادصباح السالم
102.    حسینیه بی بی رباب بیندالقار
103.    حسینیه خدیجه کرم الرمیثیه
104.    حسینیه الهادی الدسمه
105.    حسینیه ام حسن الرمیثیه
106.    حسینیه علویه طیبه الجابریه
107.    حسینیه ام الساده الرمیثیه
108.    حسینیه السیده مریم المنصوریه
109.    حسینیه سید هاشم الدسمه
110.    حسینیه ام بدر الصلیبیخات
111.    حسینیه عبدالرضا آتش القادسیه
112.    حسینیه زینب الصراف سلوى
113.    حسینیه مجلس انجلیزی السره
114.    حسینیه الموسوی العمریه
115.    حسینیه صاحب الزمان(عج) العدان
 
حسینیه های زنانه
البته علاوه بر حسینیه های مردانه که جایی برای  حضوربانوان در آنها در نظر گرفته شده است ، حسینیه های مخصوص زنان نیز تأسیس گردیده است . اولین حسینیه زنانه در کویت ،حسینیه ملا زهره ظاهر است که در سالهای دهه چهل از دارایی های این خانم وکمک برخی ازنیکوکاران کویتی تأسیس شد. این حسینیه در آغاز در خیابان میدان شرق تأسیس ولی بعداً  به منطقه المنصوریه منتقل گردید .
دومین حسینیه زنانه در کویت ، حسینیه آل عیدی می باشد ، از دیگر حسینیه های زنانه کویت حسینیه بی بی رباب است . در این حسینیه ها ، مجالس سخنرانی ، وعظ ومیز گرد جهت ارشاد دختران وزنان با امور دینی وتربیتی و با آگاهی مادران به احکام رساله های عملیه ویا آشنائی با اهداف انقلاب امام حسین (ع)ویا دیگر مسائل دینی و اجتماعی برپا می شود.
 
نگارش یافته توسط شهاب مرادی

 




نوشته شده در تاریخ دوشنبه 91/6/6 توسط مصطفی نادری

سلام.

موندیم که آخرش چی میشه.

اونطرف چه خبره؟

قرار عذابمون کنن...یا قراره نگاهمون کنن...؟

خدارحمت کنه حاج آقا دولابی رو می فرمود:هرکی ازآخرش می ترسه به اولش نگاه کنه که هیچی نبود وهیچی نداشت وخدا چقدرتحویلش گرفت.

 




نوشته شده در تاریخ یکشنبه 91/6/5 توسط مصطفی نادری

 

مست از غم توام غم تو فرق می کند

محو توام که عالم تو فرق می کند

 
با یک نگاه می کشی و زنده می کنی

مثل مسیح ، نه، دم تو فرق می کند

 
یک دم نگاه کن که مرا زیر و رو کنی

باید عوض شد آدم تو فرق می کند

 
تنها کمی به من نظر لطف می کنی؟

آقای مهربان! کم تو فرق می کند

 
زخمی است در دلم که علاجی نداشته است

جز مرحمت که مرهم تو فرق می کند

 
اشک غمت برای من احلی من العسل

گفتم برای من غم تو فرق می کند

 
صلح تو روضه است حماسه است غربت است

ماهی تو و محرم تو فرق می کند

 
باید خیال کرد تجسم نمود؛ نه ؟

نه؛ گنبد تو پرچم تو فرق می کند

 
لختی بخند قافیه ام را به هم بریز

آقای من! تبسم تو فرق می کند

سید محمدرضا شرافت




قالب وبلاگ